Gazeta Podatkowa nr 81 (913) z dnia 8.10.2012
Raty leasingowe przy zawieszeniu działalności
Jednoosobową działalność gospodarczą bez zatrudniania pracowników prowadzę od 2009 r. W dniu 17 sierpnia 2012 r. zawarłem umowę leasingu operacyjnego samochodu osobowego, natomiast 2 października 2012 r. z uwagi na kłopoty zdrowotne zawiesiłem działalność na 6 miesięcy. Czy w okresie zawieszenia mogę prowadzić księgę podatkową i koszty działalności obciążać ratami leasingowymi? Zaznaczam, że z ekonomicznego punktu widzenia ich opłacanie jest dla mnie korzystniejsze niż zrywanie dotychczasowej umowy i zawieranie nowej po odwieszeniu działalności.
Z zawieszenia działalności gospodarczej mogą skorzystać wyłącznie przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników. Zawieszenie możliwe jest na okres nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż 24 miesiące. Za okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej ustawa o pdof zwalnia przedsiębiorców z obowiązku płacenia zaliczek na podatek dochodowy (w zakresie zawieszonej działalności), w tym zaliczek wpłacanych miesięcznie, kwartalnie, jak również w sposób uproszczony (art. 44 ust. 10 ustawy o pdof). Zwolnienie to obejmuje zarówno podatników opodatkowanych według skali podatkowej, jak również 19% podatkiem liniowym. Przepisy podatkowe nie przewidują natomiast zwolnienia z prowadzenia księgi podatkowej i ujmowania w niej zdarzeń gospodarczych związanych z zawieszoną działalnością.
W okresie zawieszenia przedsiębiorca nie może co prawda wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie oznacza to jednak całkowitego zakazu wykonywania jakichkolwiek czynności związanych z prowadzeniem własnej firmy. W trakcie zawieszenia przedsiębiorca ma bowiem prawo, zgodnie z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 ze zm.), na podstawie której zawieszenie następuje, m.in. do:
- wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
- przyjmowania należności lub obowiązek regulowania zobowiązań, powstałych przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,
- zbywania własnych środków trwałych i wyposażenia,
- osiągania przychodów finansowych, także z działalności prowadzonej przed zawieszeniem wykonywania działalności gospodarczej.
Jak wynika z przytoczonych uregulowań, w okresie zawieszenia przedsiębiorca może opłacać różnego rodzaju zobowiązania pomimo nieprowadzenia działalności. Jednak tylko te wydatki, które spełniają definicję kosztu podatkowego (art. 22 ust. 1 ustawy o pdof) i do uregulowania których zobowiązanie powstało przed okresem zawieszenia, przedsiębiorca ma prawo zaliczać do kosztów uzyskania przychodów. Do tego typu wydatków należą wskazane w pytaniu opłaty z tytułu rat leasingu operacyjnego. U prowadzących księgi przychodów i rozchodów jako koszty pośrednie potrącalne są one w dniu poniesienia, za który uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (art. 22 ust. 6b ustawy o pdof).
www.LeasingOperacyjny.pl - Leasing dla celów podatku dochodowego:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|