Przegląd Podatku Dochodowego nr 11 (347) z dnia 1.06.2013
Wpływ zawieszenia działalności gospodarczej na rozliczanie kosztów leasingu operacyjnego
W jednoosobowej działalności gospodarczej nie zatrudniam pracowników. W działalności tej, na podstawie umowy leasingu operacyjnego (zawartej w ubiegłym roku) korzystam z samochodu osobowego. Obecnie rozważam zawieszenie działalności na kilka miesięcy. Czy w okresie zawieszenia mam prawo ujmować w podatkowej księdze przychodów i rozchodów koszty opłacanych w tym czasie rat leasingowych? Zaznaczam, że zerwanie umowy jest dla mnie nieopłacalne, z uwagi na wysokość kary, jaką zgodnie z umową w takiej sytuacji zobowiązany byłbym zapłacić.
Tak. Koszty opłaconych, w okresie zawieszenia działalności, rat leasingowych należy ujmować w podatkowej księdze. |
Zawieszenie działalności gospodarczej jest przywilejem, z którego mogą skorzystać wyłącznie przedsiębiorcy niezatrudniający pracowników. Zasadniczo zawieszenie możliwe jest na okres nie krótszy niż 30 dni i nie dłuższy niż 24 miesiące. Za okres zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwalniają przedsiębiorców z obowiązku płacenia zaliczek na podatek dochodowy (w zakresie zawieszonej działalności), w tym zaliczek wpłacanych miesięcznie, kwartalnie, jak również w sposób uproszczony (art. 44 ust. 10 updof). Przepisy podatkowe nie przewidują natomiast zwolnienia z prowadzenia podatkowej księgi i ujmowania w niej zdarzeń gospodarczych związanych z zawieszoną działalnością.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2010 r. nr 220, poz. 1447 ze zm.), w okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej przedsiębiorca nie może wykonywać działalności gospodarczej i osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie oznacza to jednak całkowitego zakazu wykonywania jakichkolwiek czynności związanych z prowadzeniem własnej firmy. W trakcie zawieszenia przedsiębiorca ma bowiem prawo m.in. do:
- wykonywania wszelkich czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów,
- przyjmowania należności lub obowiązek regulowania zobowiązań, powstałych przed datą zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej,
- zbywania własnych środków trwałych i wyposażenia.
W podanym katalogu działań możliwych do podejmowania w okresie zawieszenia, znajduje się opłacanie różnego rodzaju zobowiązań. Jednak tylko te wydatki, które spełniają definicję kosztu podatkowego (art. 22 ust. 1 updof) i w stosunku do których obowiązek zapłaty powstał przed okresem zawieszenia działalności gospodarczej, przedsiębiorca ma prawo zaliczać do kosztów uzyskania przychodów z tego źródła. Do tego typu wydatków należą wymienione w pytaniu opłaty z tytułu rat leasingu operacyjnego. U prowadzących podatkowe księgi przychodów i rozchodów, jako koszty pośrednie opłaty te potrącalne są w dniu poniesienia, za który uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu (art. 22 ust. 6b updof).
www.LeasingOperacyjny.pl - Leasing dla celów podatku dochodowego:
Jeśli nie znalazłeś informacji, której szukasz, wejdź do serwisu | ||
www.PodatekDochodowy.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
Gofin podpowiada
Kompleksowe opracowania tematyczne
Wskaźniki
Bieżące wskaźniki wraz z archiwum
Przepisy prawne
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
|